Zielona Szkoła 2017 PDF Drukuj Email

W dniach 2 - 12 czerwca 2017r. grupa uczniów z naszej szkoły przebywała na Zielonej Szkole w Stegnie.

Przygodę rozpoczęliśmy po północy od pożegnań z rodzicami i wpakowaniu walizek do autokaru. Po całonocnej podróży dotarliśmy do Torunia. W godzinach porannych zwiedzaliśmy średniowieczne zabytki Torunia, które zostały wpisane na światową listę UNESCO: Dwór Artusa, Kościół Świętego Ducha, Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Kamienicę pod Gwiazdą. Uczniowie mogli zobaczyć pomnik słynnego polskiego astronoma, dom w którym się urodził oraz miejsce, w którym został ochrzczony - Katedrę Świętego Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty. W tamtejszym kościele mogliśmy wspiąć się na wieżę, z której podziwialiśmy panoramę miasta i okolicy. Zwiedzanie zakończyliśmy oglądaniem spichlerzy miejskich i murów obronnych wraz z Krzywą Wieżą, a także zakupem pamiątek.

W godzinach popołudniowych dotarliśmy do naszego miejsca zakwaterowania – Ośrodka Wypoczynkowego „Koral” w Stegnie. Po rozpakowaniu bagaży wybraliśmy się na plażę, by przywitać się z morzem.

W kolejny dzień wyruszyliśmy do Sopotu i Gdyni. Przeszliśmy spacerkiem po najdłuższym drewnianym molo, oglądaliśmy okazy morskiej przyrody w Akwarium Gdyńskim oraz mieliśmy okazję zobaczyć muzealne okręty: ORP „Błyskawicę” i „Dar Pomorza”. Poniedziałek spędziliśmy na plaży, uczestnicząc w integracyjnych grach i zabawach, a także biorąc udział w tradycyjnym Chrzcie Morskim. Dzień zakończyliśmy dyskoteką.

Następnego dnia udaliśmy się do miejscowości Buczyniec, gdzie znajduje się przystań Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej. Tam odbyliśmy rejs statkiem po kanale, na którym znajdują się unikatowe pochylnie. Jest to obecnie jedyne takie czynne miejsce na świecie. Trasa liczy sobie 9,6 km i obejmuje pięć pochylni z różnicą wysokości ok. 100 m. Przeprawa została zbudowana 150 lat temu, aby ułatwić transport drewna sosnowego. Po wprowadzeniu transportu kolejowego, żegluga elbląska stała się jedną z największych atrakcji turystycznych regionu. Pięćdziesięciotonowy statek liczący sobie już 50 lat porusza się raz po wodzie, a raz po lądzie. Po zakończonym rejsie obejrzeliśmy zbiory Muzeum Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej i krótki film na temat historii tego przedsięwzięcia. Później udaliśmy się do Elbląga, który bardzo ucierpiał podczas II wojny światowej. Pod przewodnictwem pana Roberta Cempy mogliśmy zwiedzić odbudowywaną elbląską starówkę oraz Katedrę p.w. Świętego Mikołaja Biskupa, gdzie podziwialiśmy średniowieczne zabytki. Uczestnicy mieli także możliwość podziwiania krajobrazu Żuław Wiślanych z wieży katedry. Resztę dnia spędziliśmy na grach i zabawach integracyjnych oraz wspólnym grillowaniu.

W kolejnym dniu zwiedzaliśmy XVII-wieczną twierdzę Wisłoujście, Westerplatte oraz Gdańsk. Na Starówkę udaliśmy się Królewskim Traktem, podziwiając najważniejsze zabytki miasta: Zieloną Bramę, pomnik Neptuna, Długi Targ, Ratusz Starego Miasta, kościół NMP, Katownię, Złotą Bramę oraz kościół św. Mikołaja.

W ostatnim dniu uczestniczyliśmy w wycieczce do Kartuz, gdzie zwiedzaliśmy Muzeum Kaszubskie i poznawaliśmy kulturę tego regionu dzięki ciekawym opowieściom przewodnika oraz interesującym eksponatom. Udaliśmy się również spacerkiem na najwyższe w tym regionie wzniesienie – Wieżycę (329 m n.p.m.) a popołudnia spędzaliśmy na plaży. W przedostatni dzień nastąpiło podsumowanie konkursów i rozgrywek sportowych.

W drodze powrotnej udaliśmy się do Malborka. Tam zwiedzaliśmy największy na świecie Zamek Krzyżacki zbudowany z około 50 milionów cegieł. Mogliśmy także podziwiać przepiękną wystawę bursztynów i wykonane z nich akcesoria, jak również zbiory broni i broni rycerskich z różnych epok. Obejrzeliśmy także zakonną kuchnię, piekarnię, refektarz oraz zamkową kaplicę gdzie zachowały się fragmenty fresków.

Po kupieniu pamiątek, pełni wrażeń z pobytu na "Zielonej Szkole", udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Do Nowego Sącza z Malborka wyruszyliśmy o godzinie 19:00, a na miejsce dotarliśmy w niedzielę o 4:40.

Monika Sołtys

Ta strona korzysta z plików cookie. Pozostając na niej, wyrażasz zgodę na ich używanie. Czytaj więcej...